Fandom

Animanga Wiki

HUNTER X HUNTER

7laman di
wiki ini
Add New Page
Bincang0 Share

Hunter × Hunter (ハンター×ハンター Hantā Hantā) ialah manga karya Yoshihiro Togashi yang mengisahkan pengembaraan seorang budak lelaki berusia 12 tahun bernama Gon Freecss untuk mencari bapanya, Ging Freecss. Ging ialah seorang Hunter, iaitu dalam latar Hunter × Hunter menandakan bahawa dia ialah seorang elit masyarakat yang memegang lesen untuk ke mana sahaja atau berbuat apa sahaja.

Hunter x Hunter ialah salah satu daripada dua judul manga Togashi yang paling terkenal (yang satu lagi ialah YuYu Hakusho). Manga ini mula diterbitkan di Jepun dalam isu ke-14 majalah Weekly Shonen Jump pada tahun 1998. Pada jilid 20, manga ini telah menjual 36,958,000 salinan di Jepun. Manga ini juga telah diterjemah ke pelbagai bahasa lain di kebanyakan negara seluruh dunia, serta melahirkan siri anime yang kisahnya bersinambung dalam tiga OVA.

Selama beberapa tahun dahulu, manga ini beberapa kali direhatkan pengeluarannya dalam masa yang panjang. Yang terkini, manga direhatkan pada pertengahan tahun 2006, dan pulih pada 6 Oktober 2007. Bagaimanapun, seperti pada bab 270, siri ini direhatkan sekali lagi.

PlotSunting

WatakSunting

Pautan luarSunting

Sekitar rangkaian Wikia

Wiki Rawak